Zoeken

Grachtenzwemmen

Hoe jij in 1 uur beter leert zwemmen….

Zwemmen is een technisch lastige sport. Je moet aanvoelen hoe je je hand moet insteken, lange slagen maken en goed “water” pakken. Een goede zwemtechniek aanleren kan wel maanden of jaren duren.

En toch is er een methode waarmee jij binnen 1uur beter gaat zwemmen!

Namelijk: laat een zwemanalyse maken! Onderwater gebeuren alle acties met zwemmen en dus is het heel leerzaam om te laten filmen hoe je zwemt. Dan krijg je inzicht in hoe je insteekt, de positie van je elleboog en hoe je “duwfase” eruit ziet. Soms zijn maar enkele tips nodig om veel harder te zwemmen.

Interesse in een zwemanalyse? Laat het weten via een mailtje naar: info@daanglorie.nl.

fotoA9-Triathlon2016-0032-Triathlon Langedijk 2016-9Ik help je graag met jouw zwemtechniek!

Advertenties

Zwembril beslaat en dan?

Zwemtip 14: Zorg dat je zwembrilletje niet beslaat!

Iedere zwemmer heeft het wel eens mee gemaakt. Je zwemt tijdens een tocht net een paar honderd meter en je zwembrilletje beslaat. Ook als je hem een paar keer “omspoelt” in het water blijft de bril beslaan. Wat moet je doen?

Er bestaat speciale anti-fog spray voor zwembrilletjes. Meestal te koop bij sportwinkels waar ze ook zwembrilletjes verkopen en anders is het online te bestellen. De spray smeer je in je brilletje, zodat er een beschermingslaag op je bril komt. Daarna kan je hem even omspoelen met chloor of kraanwater. En het werkt perfect! Je brilletje beslaat niet en je kan met goed zicht door het openwater! Zie hieronder een video met uitleg:

Grachtenzwemmen Clinic 12 juni

Ben je aan het trainen voor de Amsterdam City Swim, Alkmaar City Swim of de Haarlem City Swim? Of ben je aan het trainen voor een triathlon? Dan wil ik jou helpen!

Op zondag 12 juni organiseer ik een Grachtenzwemmen Clinic in de kanobaan te Spaarnwoude. Start om 11.00uur, kosten: 5 euro. Lokatie: Genieweg 1 te Spaarnwoude/Velsen-Zuid (start aan de kant van Noord-Hollands Kanaal).

Wat gaan we doen tijdens deze clinic?

  • korte warming up op de kant (zwemspecifieke oefeningen gericht op o.a. mobiliteit)
  • uitleg over navigeren in het openwater
  • zwemmen in een groep, slalommen, passeren, versnellen etc..
  • boeien ronden
  • praktische voorbereiding: wat moet je doen op de racedag?

dsc03583Aanmelden kan via: info@daanglorie.nl. Er is maximaal plaats voor 15 personen (dit ivm persoonlijke aandacht)

Gratis trainingsschema: navigatie

De aankomende weken zal ik enkele trainingsschema’s online zetten. Deze schema’s hebben verschillende doelen:

  • verbeteren van je zwemtechniek
  • verbeteren van je conditie
  • sterkere armkracht krijgen
  • openwater technieken oefenen en onder de knie krijgen

Hierbij Training1_navigatie waarbij je leert te navigeren.

daan_glorie

E-Book “Hoe word ik een grachtenzwemmer?”

Grachtenzwemmen.nl heb ik, Daan Glorie, opgericht om mensen te helpen hun grachten zwemtocht te voltooien. Ik wil zwemmers leren waar je aan moet denken als je in een gracht/openwater zwemt. Wat komt er allemaal bij kijken? En hoe kun je je het beste voorbereiden?

Door middel van het E-book “Hoe word ik een grachtenzwemmer?” wil zwemmers inzicht geven in grachten en openwaterzwemmen. Van aspecten navigatie, voorbereiding op de watertemperatuur tot en met de juiste keuze voor het zwemoutfit.

Hierbij publiceer ik het eerste hoofdstuk van het E-Book met het hoofstuk “Navigatie”. Waarom moet je het parkoers in detail weten? Zijn er aandachtspunten? Hoe bepaal je je positie en richting? Hoe weet je of je wel rechtdoor zwemt (en niet scheef de verkeerde kant op).

Hierbij de link naar het E-Book hoofdstuk Navigatie >>> E-Book_Grachtenzwemmer

Zwemtip: bereid je voor op de kou

Een grachtenzwemtocht wordt georganiseerd in de zomer en dat betekent dat de watertemperatuur tussen de 16 en 20 graden kan schommelen (afhankelijk van een goede / slechte zomer). Op die kou zal je je moeten voorbereiden, aangezien zwembadwater altijd 16 graden of warmer is. Enkele tips die ik kan geven om je voorbereiden op de kou:

  • koud af douchen. Begin met warm douchen en draai langzaam de warme kraan dicht. Zorg voor een rustige ademhaling, en probeer eerst een paar seconden koude douche vol te houden. Dit kan je langzaam gaan opbouwen.Take_Cold_Shower
  • Lees het boek van Wim Hof over ademhaling en koutraining. Daar staan praktische tips is over hoe om te gaan met koude omstandigheden.
  • Ga zwemmen in openwater! De belangrijkste tip is om in openwater te gaan zwemmen in mei/juni als de temperatuur nog laag is. Begin met 10-15min zwemmen en bouw het op naar 45min zwemmen. Immers een grachtenzwemtocht duurt meestal 45minuten. In openwater trainen betekent wel dat je iemand op de kant nodig hebt voor de veiligheid en dat je een felgekleurde badmuts op doet.

Zwemtip: verbeter je “catchfase”

De borstcrawl zwemslag bestaat uit 5 fases te weten: catchfase, trekfase, duwfase, recovery, insteekfase. Elke fase is belangrijk en als je aan die fases aandacht besteed zal je borstcrawl enorm verbeteren. Wat altijd helpt zijn techniekoefeningen. Daarbij train en focus je op 1 fase van de zwemslag. En vervolgens zal je dit direct daarna moeten toepassen tijdens je hele slag zodat het zenuwstelsel en spierstelsel goed gaan samenwerken.

Hieronder een filmpje met aandacht voor het verbeteren van de “catchfase” ook wel “pakfase” genoemd, waarbij je water pakt zodat je jezelf optrekt aan het water. Je hand moet zo vlak mogelijk blijven (dus geen kommetje maken) en je beweging start vanuit je hand, snel gevolgd door de elleboog. Doe deze oefening 8×25 of 4x50meter lang en telkens nadat je 3 keer je arm laat zakken maak je 1 keer je slag af (zodat je “feeling” krijgt met wat je geleerd hebt).

Hoe word je een grachtenzwemmer?

Grachten zwemtochten zijn bezig aan een opmars in Nederland. En dat is mooi om te zien, want openwaterzwemmen is een fantastische sport. Door de grachten zwemmen is een unieke ervaring, naast de afstand ook de omstandigheden zoals kou, weer, stromingen en de route van het parkoers.

Grachtenzwemmen.nl is opgericht door Daan Glorie, ervaren openwaterzwemmer en zelf deelnemer geweest aan de Amsterdam en Alkmaar City Swim. Daarnaast ervaring met: de oversteek van het IJsselmeer, de langste marathon ter wereld van 88km en het rondje Haarlemmermeer 63km.

Op deze site zal je alles vinden op het gebied van grachtenzwemmen en openwaterzwemmen. Hoe bereid je je voor? Wat is belangrijk in openwater? Hoe navigeer je? & Hoe kan je de borstcrawl/schoolslag leren en verbeteren?

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑